Een auto importeren uit het buitenland

Met de open grenzen in Europa en een dreigend tekort aan goede tweedehandsauto’s, kijken steeds meer mensen over de grens om een auto aan te schaffen. Met name in 2012 en 2013 zijn er minder nieuwe auto’s verkocht waardoor er van deze periode minder occasions beschikbaar zijn. Daarbij is Duitsland een populair land omdat je hier vaak compleet ingerichte en luxe auto’s vindt voor een schappelijke prijs en vaak goedkoper dan in Nederland. Goede startpunten voor het zoeken naar geschikte tweedehandsauto’s zijn mobile.de of autoscout24.de.

Waar moet je op letten bij het importeren van een auto?

Je zult je zoektocht naar een auto vaak op het internet beginnen. Als je een aantal goede opties hebt gevonden, vraag jezelf dan eerst de volgende zaken af:

  • Weet je zeker dat de auto goedkoper is dan in Nederland? Er komen namelijk nogal wat kosten kijken bij het importeren van een auto. Zorg dus dat je eerst een goed beeld hebt van het totale kostenplaatje voordat je de grens over gaat.
  • Klinkt het te mooi om waar te zijn? Dan is het vaak ook te mooi om waar te zijn. Vanwege de aanzienlijk afstand kan bijvoorbeeld de garantie moeilijker af te handelen zijn. Ook is de geschiedenis van een buitenlands voertuig niet altijd goed na te trekken.
  • Hoe krijg je de auto naar Nederland? Als Nederlander mag je officieel niet de Nederlandse weg op met een buitenlands kenteken. Je kunt hiervoor eventueel vrijstelling krijgen.

Betalen van de bpm

Eén van de grootste kostenposten bij het importeren van een auto uit het buitenland is de bpm. Dit staat voor ‘belasting van personenauto’s en motorrijtuigen’. Op de site van de Belastingdienst kun je daar meer over lezen. Deze belasting moet betaald worden bij de aanschaf van nieuwe auto’s. Landen als Duitsland en België kennen deze belasting niet, waardoor auto’s daar vaak een stuk goedkoper zijn. Als je een tweedehandsauto naar Nederland importeert, zul je rest-bpm moeten betalen. Dit bedrag hangt af van de leeftijd van de auto, maar ook van facturen zoals de CO2-uitstoot en het energielabel.

De auto naar Nederland halen

Als het kostenplaatje na alle berekeningen nog steeds bevalt, is het tijd om tot de aankoop over te gaan. Houd er rekening mee dat je niet direct met een buitenlands kenteken naar Nederland mag rijden. Je zult in dat geval een tijdelijk kenteken aan moeten vragen. Je kunt eventueel ook een bedrijf in de arm nemen dat voor een klein bedrag de auto naar Nederland kan vervoeren.

Eenmaal in Nederland moet de auto gekeurd worden bij een RDW-keuringsstation en moet de auto APK gekeurd worden. Een lijst van keuringsstations kun je op de website van de RDW vinden. Daarna kun je de auto op een Nederlands kenteken laten zetten en kun je eindelijk gaan genieten van je prachtige, en hopelijk goedkopere auto.