Rijden we binnenkort allemaal elektrisch?

Twintig jaar geleden leken elektrische auto’s nog iets wat regelrecht uit de sciencefiction films kwam; tien jaar geleden iets voor de natuurliefhebbers onder ons; terwijl elektrisch rijden tegenwoordig wordt geassocieerd met 1 merk, namelijk Tesla, en dus voor de rijken lijkt weg gelegd. Dit beeld zou in de toekomst grondig kunnen veranderen. De Nederlandse regering hoopt immers met hun Green Deal dat in 2020 10% van de nieuwe registraties elektrische wagens zijn, en tegen 2025 50%. Het is belangrijk om hierbij te beklemtonen dat dit zowel volledig elektrische wagens betreft, als stekkerauto’s. Indien we kijken naar de volledig elektrische wagens, dan is het plan iets minder ambitieus, en wordt gehoopt om tegen 2025 15% van het wagenpark elektrisch te laten rijden.

Het aantal elektrische wagens blijft stijgen. De stijging is echter geen vloeiende lijn: zo zien we dat in 2016 6.4% van de nieuwe ingeschreven wagens (deels) elektrisch was, terwijl dit in 2015 nog 9.7% was. De reden: het wegvallen van fiscale voordelen in 2016 voor stekkerwagens, alsook het verstrengen van de wetten op lease wagens. Het dient gezegd dat in 2015 vooral Mitsubishi Outlanders werden verkocht, een plug-in die verre van milieu vriendelijk is, en vooral als lease wagen werd gebruikt. Kijken we naar de gegevens van de zuiver elektrische wagens, dan zien we deze wel in stijgende lijn gaan. Hieruit kunnen we besluiten dat de maatregelen die de overheid neemt om enkel volledig elektrische wagens te promoten wel degelijk werkt. Vorige maand waren 2.1% van alle verkochte wagens volledig elektrisch.

Nederland staat wereldwijd op de tweede plek wat betreft het percentage elektrische wagens. Enkel Noorwegen doet beter. Zoals verwacht, is de meest verkochte volledig elektrische wagen de Tesla, gevolgd door de Nissan Leaf, de Renault ZOE en de BMW i3. Bij de stekkerwagens zien we dat de Mitsubishi Outlander toch nog steeds populair is, gevolgd door de Volvo V60 PHEV, en de Volkswagen Golf en Passat.

De meest gehoorde tegenkanting wat betreft elektrische wagens, is de moeilijkheid om op te laden. Eerst en vooral is het zo dat het bereik van de nieuwere generatie wagens altijd maar vergroot, terwijl het aantal laadpalen constant omhoog gaat. Zo zijn er momenteel een 30.500 publieke en semi-publieke laadpalen beschikbaar, maar kan je ook een 75.000 private palen vinden, bijvoorbeeld bij hotels, restaurants, bedrijven of benzinestations. Ook vloeit er meer en meer onderzoeksgeld naar elektrische wagens waardoor er constant nieuwe modellen met een grotere actieradius bij komen, of nieuwe merken met elektrische wagens komen. Hoe meer verkochte wagens, hoe lager de productiekost, bijvoorbeeld voor de batterijen, ook wordt, en dus hoe goedkoper de wagens zullen worden.

De elektrische wagen komt er dus aan! Niet zo snel als de media doet voorkomen, maar ze is niet meer uit ons straatbeeld weg te denken.